dnes je 24.11.2024

Input:

Lekcia č. 6 - Posúdenie atestačného portfólia

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 6 - Posúdenie atestačného portfólia

Atestačné konanie sa začína formálnym posúdením úplnosti údajov v podanej žiadosti zmysle § 61 zákona č. 138/2019 Z. z. vrátane skontrolovania, či je opatrená odtlačkom pečiatky školy, školského zariadenia alebo zariadenia sociálnej pomoci a podpisom riaditeľa, ktorý potvrdzuje správnosť uvedených údajov v žiadosti o vykonanie atestácie. Ak je žiadateľom riaditeľ školy, školského zariadenia, na žiadosti bude odtlačok pečiatky a podpis zriaďovateľa. Povinnou prílohou žiadosti je atestačné portfólio pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca, ktoré po začatí atestačného konania atestačná organizácia postúpi na posúdenie. Posudok atestačného portfólia v súlade s profesijným štandardom príslušného kariérového stupňa v kategórii alebo v podkategórii a v stupni vzdelania, ktorých sa atestácia týka, vypracuje posudzovateľ - osoba, ktorá spĺňa také isté predpoklady, ako sú definované na vymenovanie za člena atestačnej komisie podľa § 62 zákona č. 138/2019 Z. z.:

  1. zamestnanec vysokej školy s najmenej vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa v príslušnom študijnom odbore a
  2. pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec s druhou atestáciou a najmenej piatimi rokmi výkonu pracovnej činnosti v kategórii alebo v podkategórii, pre ktorú je atestačná komisia zriadená.

Posudzovateľ vyhotovuje posudok písomne v štruktúre podľa vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 361/2019 Z. z. o vzdelávaní v profesijnom rozvoji § 7, tak aby bol text posudku zrozumiteľný, vecne výstižný a objektívny. Jedno vyhotovenie posudku sa vydá žiadateľovi o vykonanie atestácie a jedno vyhotovenie bude súčasťou registratúry atestačnej organizácie.

Referenčným rámcom pre overenie profesijných kompetencií učiteľa prvého stupňa základnej školy alebo druhého stupňa základnej školy a posúdenie atestačného portfólia, ktoré tvorí súčasť žiadosti tak pre prvú, ako aj druhú atestáciu, je príslušný profesijný štandard (gradačná funkcia). Opísaný súbor profesijných kompetencií nevyhnutných pre štandardný výkon profesie pedagogického zamestnanca v jednotlivých kariérnych stupňoch (tzn. pri prvej a druhej atestácii) predstavuje výstupné požiadavky, ktoré sa od adepta na atestácie očakávajú.

Prvky atestačného portfólia, dôkazy a doklady plánovane a systematicky zhromažďované v priebehu výkonu povolania za ostatné roky od zaradenia do aktuálneho kariérového stupňa sú indikátormi dosiahnutej úrovne kompetencií pedagogického a odborného zamestnanca. Indikátory sú kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele, ktoré vypovedajú o preukázateľných prejavoch kompetencie v praxi. Slúžia na identifikovanie úrovne kompetencií PZ/OZ. To znamená, či žiadateľ disponuje kompetenciami požadovanými príslušným profesijným štandardom a či sú pozorovateľné a preukázateľné v jeho výkone. Štruktúra profesijného štandardu vychádza z predpokladu, že každý vyšší kariérový stupeň obsahuje úroveň kompetencií nižších kariérových stupňov. Preto sú logicky vo vyššom kariérovom stupni uvádzané len tie indikátory, ktoré charakterizujú vyššiu úroveň kompetencií v náročnejších činnostiach a úkonoch.

Pre oblasť Žiak sú indikátormi doklady a dôkazy, ktoré preukazujú to, že:

  • vie diagnostikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiakov,

  • vie pripraviť učebné činnosti individualizovane, s možnosťou výberu, na vyššie úrovne poznávania žiakov, logické myslenie, kritické myslenie, analýzu, tvorivosť,

  • vie vytvárať podmienky na rozvoj personálnych a sociálnych zručností žiakov,

  • vie pristupovať k žiakom individuálne, pozná a využíva postupy vhodné pri práci so žiakmi so špeciálnymi potrebami,

  • dokáže rešpektovať názory žiakov a vytvárať atmosféru otvorenej komunikácie.

Pre oblasť Výchovno-vzdelávací proces sú indikátormi doklady a dôkazy, ktoré preukazujú to, že:

  • vie určiť edukačné ciele vo väzbe na učebné osnovy a orientované na žiaka,

  • vie pripraviť a realizovať výučbu,

  • vie využívať zážitkové učenie, kooperatívne učenie a iné formy sociálneho učenia,

  • dokáže dodržiavať pravidlá hodnotenia žiakov, priebežne hodnotí snahu, výkon a pokrok žiaka,

  • vie určiť kritériá hodnotenia a sumatívne hodnotiť žiaka,

  • vie vytvoriť dobrú klímu v triede,

  • vie riešiť konflikty v triede.

Pre oblasť Profesijný rozvoj sú indikátormi doklady a dôkazy, ktoré preukazujú to, že:

  • dokáže reflexívne hodnotiť svoje pedagogické pôsobenie,

  • vie nastaviť efektívnu komunikáciu s rodičmi žiakov a s inými partnermi školy,

  • dokáže plánovať svoj profesijný rast,

  • dokáže realizovať rôzne formy profesijného rozvoja,

  • dokáže implementovať nové vedomosti a zručnosti implementovať v škole, podieľa na zavádzaní zmien alebo inovácií,

  • vie pracovať v tíme,

  • dokáže využívať využíva IKT v profesijnom rozvoji a v edukácii,

  • vie sa podieľať sa na tvorbe alebo realizácii školských projektov.

Posúdenie atestačného portfólia sa realizuje procesne v troch krokoch.

  1. Prvým krokom je analýza dokumentov písomného materiálu, ktorý je významným informačným zdrojom o práci žiadateľa. Cieľom analýzy nie je len evidencia a roztriedenie dôkazov, ale najmä kvalitatívna analýza spracovania dôkazov.
  2. Nasleduje posúdenie ich výpovednej hodnoty vo väzbe na profesijný štandard.
  3. Výsledkom je záznam o hodnotení, ktorý by nemal byť mnohostranový, neprehľadný textový elaborát. Mal by byť spracovaný v prehľadnej štruktúre zhodnotenia dôkazov a indikátorov požadovaných profesijných kompetencií a uvedenia evidencie chýbajúcich dôkazov a dokladov. Posudok atestačného portfólia má umožniť aj nestrannej osobe identifikovať oblasti, kritériá a výsledky hodnotenia.

Posudok atestačného portfólia bude v prvom rade obsahovať vyhodnotenie splnenia kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti v kategórii, podkategórii a podľa kariérového stupňa, ktoré žiadateľ uvádza v žiadosti. A to na základe kópií predložených dokladov o získaní profesijných kompetencií.

V posudku bude ďalej posúdenie výstupov tvorivej činnosti v zmysle posúdenia jej vplyvu na získanie požadovaných profesijných kompetencií objektívne vyhodnotenie predložených dôkazov o získaní a využívaní požadovaných profesijných kompetencií a objektívne posúdenie úplnosti preukázania profesijných kompetencií v súlade s profesijnými štandardami.

Ak posudzovateľ atestačného portfólia dôjde k záveru, že je úplné vzhľadom na príslušný profesijný štandard, bude súčasťou posudku aj návrh na určenie termínu obhajoby portfólia a atestačnej skúšky.

V prípade identifikovania chýbajúcich dôkazov o získaní a využívaní očakávaných profesijných kompetencií bude posudok obsahovať odporúčanie na doplnenie atestačného portfólia v zmysle konštatácií posudzovateľa a v stanovenej lehote.

Ďalším možným záverom posúdenia preloženého atestačného portfólia môže byť v prípade neúplného preukázania príslušného profesijného štandardu odporúčanie na doplnenie chýbajúcich kompetencií absolvovaním a úspešným ukončením predatestačného vzdelávania s uvedením konkrétneho zamerania na doplnenie chýbajúcej profesijnej kompetencie.

Závažné