Lekcia č. 2 – Profesijný rozvoj
Pre kvalitný výkon povolania by učiteľ mal vedieť, čo tvorí podstatu a kvalitu učiteľskej profesie. Mal by poznať svoj rozvojový potenciál, individuálne osobnostné predpoklady a profesijné ambície. Uvedomovať si silné stránky svojej vlastnej profesionality a miesto v profesijnej komunite. Na základe takéhoto poznania, adekvátne súčasným odborným a spoločenským požiadavkám na kvalitný výkon potom plánovať a uskutočňovať svoj profesijný rozvoj. Pričom si stále musí uvedomovať svoju zodpovednosť voči sebe samému, kolegom a základnej škole (ZŠ) v súvislosti s kvalitou výchovno-vzdelávacieho procesu, ktorý sa v nej poskytuje.
Profesijný rozvoj je celoživotný proces, ktorý v sebe zahŕňa dimenziu rozvoja osobnostných aj profesijných kompetencií, čím vytvára predpoklady a posilňuje vnútornú motiváciu učiteľa na tvorivé zdokonaľovanie sa. Súčasťou profesijného rozvoja je aj postupný posun v zmysle kariérových stupňov. Kariérové stupne vyjadrujú náročnosť výkonu pracovnej činnosti učiteľa a mieru osvojenia si profesijných kompetencií. Kariérové stupne sú uvedené v zákone 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej zákon 138/2019 Z. z.) a návrhu novely v § 28 ods. 2 písm. a) až d), po overení zodpovedajúcej úrovne profesijných kompetencii podľa príslušného profesijného štandardu.
V rámci profesijného rozvoja učiteľ prvého a druhého stupňa ZŠ podľa § 40 ods. 3:
- Rozvíja, prehlbuje, zdokonaľuje a rozširuje svoje profesijné kompetencie. V prvom rade praktickou skúsenosťou učiteľ overuje svoje teoretické poznatky ich aplikáciou. Pedagogickým pozorovaním u kolegov a v rámci odbornej stáže porovnáva, aktualizuje a inovuje svoje postupy. Zhodnotením a opisom svojich pedagogických skúseností, ako aj ich zdieľaním s kolegami v rámci školy, regiónu alebo na medzinárodnej úrovni môže učiteľ postupne zlepšovať kvalitu svojho profesijného výkonu.
- Získava profesijné kompetencie na výkon špecializovaných činností alebo na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca absolvovaním a úspešným ukončením zodpovedajúceho druhu vzdelávania (kvalifikačné vzdelávanie, funkčné vzdelávanie, špecializačné vzdelávanie).
- Získava profesijné kompetencie vyššieho kariérového stupňa. Začínajúci učiteľ absolvovaním a ukončením adaptačného vzdelávania pre kariérový stupeň samostatný učiteľ. Neskôr vzdelávaním, sebavzdelávaním a tvorivou činnosťou súvisiacou s výkonom pracovnej činnosti pre zaradenie do kariérového stupňa s prvou…