Lekcia č. 5 – Atestačné portfólio
Portfólio učiteľa je štruktúrovaná a komentovaná zbierka podkladov rôzneho druhu, ktorá dokumentuje jeho prípravu a postupy učenia a učebné sekvencie, ako aj jeho vlastný profesijný rast. Zostavuje, dopĺňa, aktualizuje, komentuje a hodnotí ho učiaci sa, ktorému slúži na dokumentáciu a prezentáciu rozvoja kompetencií v určitých oblastiach a umožňuje zmysluplnú spätnú väzbu, koherentné hodnotenie výkonu.
Vo všeobecnosti je portfólio účelným súborom informácií, dokumentov a digitálnych artefaktov, ktoré demonštrujú vývoj alebo dokladujú vzdelávacie výstupy, zručnosti alebo kompetencie. Podstatou zmyslu a účelu tvorby portfólia je jeho motivačná, sebahodnotiaca a prezentačná funkcia. Proces tvorby portfólia počas výkonu profesie zvyčajne vyžaduje syntézu inšpirácií, návrhov, postupov a reflexie dosiahnutých výsledkov s hodnotením a sebauvedomením potenciálu vlastných vzdelávacích, rozvojových možností. V súvislosti s kvalitou výkonu profesie je teda podstatná jeho hodnotiaca a rozvojová funkcia. Ďalšie špecifické typy portfólií možno čiastočne definovať podľa:
- - ich účelu (ako je prezentácia, aplikácia, reflexia, hodnotenie a plánovanie osobného rozvoja a preukázanie dosiahnutej úrovne profesijných kompetencií),
- - dizajnu,
- - úrovne štruktúry (vnútorná alebo vonkajšia),
- - časového obdobia (epizodická alebo celoživotná) a prípadne ďalších špecifických faktorov.
Každá funkcia v sebe nesie svoje špecifiká a zároveň je portfólio pre daný účel mierne odlišné.
Prostredníctvom cielenej tvorby profesijného portfólia už na začiatku výkonu profesie učiteľ získa včasnú orientáciu v požiadavkách príslušných profesijných štandardov, v možnostiach vlastného kariérového rastu a tým aj ciele svojho profesijného rozvoja. Pracovné portfólio má za cieľ prezentovať záznam pracovných úspechov obsahom súvisiacich s kompetenciami relevantnými pre učiteľskú profesiu. Cielený a účelu primeraný výber produktov, dôkazov a materiálov dokumentuje vývoj myslenia a konania počas výkonu profesie. Preukazuje to, že sa v rámci vzdelávania učiteľ zaoberal témami, ktoré korešpondujú s identifikovanými požiadavkami základnej školy, v ktorej pracuje, a s jeho vlastnými rozvojovými potrebami. Dôkazy a doklady, ktoré tvoria portfólio by mali preukázať ich plánované a systematické zhromažďovanie v priebehu výkonu povolania. Portfólio sa rozširuje každým rokom pedagogickej praxe. Môže obsahovať opis pracovných postupov. Osvedčenia o absolvovaní rôznych vzdelávaní s dátumom, obsahom, výstupom a opisom podmienok ukončenia. Potvrdenia o odbornej stáži, jej zhodnotenie a prínosy. Obzvlášť žiaduce sú vizualizácie reflexívneho procesu (samostatné analýzy s využitím odbornej literatúry, krížové odkazy na minulé udalosti, zhrnutia odborných diskusií a informačných rozhovorov s odborníkmi a pod.). Zavedenie atestačného portfólia ako nevyhnutnej podmienky na výkon atestačnej skúšky v zásade podmieňuje „ zviditeľnenú výučbu” založenú na reflexii a akčnom výskume.
Prvým krokom pred podaním žiadosti o vykonanie atestácie by malo byť preštudovanie príslušného profesijného štandardu. Hlavne opisu spôsobilostí a indikátorov pre kráterový stupeň, o ktorý sa žiadateľ chce uchádzať. Často sa totiž stáva, že žiadateľ dokladuje kompetencie v celom spektre profesijného štandardu, ale len na úrovni samostatného učiteľa.
V kompetenčnom profile všetkých profesijných štandardov sú uvedené požadované vedomosti, spôsobilosti a spôsob preukázania kompetencií pre každý kariérový stupeň. Pre potreby atestačného portfólia je referenčným rámcom kompetenčný profil pre prvú a pre druhú atestáciu.
Cielený a účelu primeraný výber produktov, dôkazov a materiálov dokumentuje vývoj myslenia a konania počas výkonu profesie. Preukazuje to, že sa v rámci aktivít profesijného rastu zaoberal relevantnými témami, ktoré korešpondujú s identifikovanými požiadavkami školy, školského zariadenia, kde pracuje, a s jeho vlastnými rozvojovými potrebami. Dôkazy a doklady, ktoré tvoria portfólio by mali preukázať ich plánované a systematické zhromažďovanie v priebehu výkonu povolania.
Obr. 1 Proces tvorby atestačného portfólia, upravené podľa: Werner Brandl M. A. 2004
Od začiatku výkonu profesie si každý viac, alebo menej dôkladne odkladá a archivuje svoje prípravy, výstupy žiakov, rôzne materiály, ktoré vytvoril a využíva vo svojom vyučovaní. Do svojej osobnej zložky postupne zakladá osvedčenia, certifikáty, ocenenia a potvrdenia z rôznych kurzov a vzdelávaní. Jeho nadriadený uchováva záznamy z hospitácií a hodnotiacich rozhovorov. Prvým krokom je VÝBER dokumentov a dôkazov, ktoré žiadateľ nadobudol za predmetné obdobie od zaradenia do aktuálneho kariérneho stupňa. Pri TRIEDENÍ už ide o cielený výber podľa ich relevantnosti k účelu použitia vytváraného portfólia.
Prirodzeným dôsledkom porovnávania prvkov pri triedení a zdôvodňovaní je HODNOTENIE ich kvality, výpovednej hodnoty a relevantnosti. V tejto fáze je prospešné požiadať o spätnú väzbu kritického priateľa, ktorým môže byť kolega, mentor, vedúci PZ/OZ alebo aj externý poradca. Hodnotenie vedie k vyvodeniu záverov, ktorými môže byť vyradenie, resp. doplnenie portfólia o iné prvky, korekcia osobného plánu profesijného rozvoja. Výpovednú hodnotu portfólia podmieňuje aj to, ako sú jeho prvky USPORIADANÉ. V prípade atestačného portfólia bude radenie obsahu korešpondovať so štruktúrou profesijného štandardu. Obsah atestačného portfólia je priradený k trom oblastiam profesijných štandardov (žiak, výchovno-vzdelávacia činnosť, profesijný rozvoj). Súčasťou portfólia by pri každom prvku malo byť jeho priradenie k danej kompetencii, opis, KOMENTÁR s argumentačne podloženým ODÔVODNENÍM jeho zaradenia.
Do atestačného portfólia žiadateľ zaradí:
- - doklady o získaní požadovaného stupňa a druhu vzdelania: vysvedčenia, diplomy...
- - doklady o absolvovaní programu vzdelávania: osvedčenia, certifikáty, potvrdenia...
- - doklady preukazujúce tvorivú činnosť: publikačná činnosť, nástroje, učebné zdroje, posudky, opis pedagogickej skúsenosti, recenzie, externé hodnotenie...
- - potvrdenie o využívaní vyžadovaných profesijných kompetencií, ktoré vydá riaditeľ na základe pozorovania, hospitácií, hodnotiacich rozhovorov, produktov žiakov, spätnej väzby rodičov, inšpekčných zistení...
Pritom pri výbere prvkov portfólia je treba zvážiť aj to, že jedným komplexným, silným prvkom je možné preukázať viaceré kompetencie (napr. charakteristika žiaka, projekt vyučovacej jednotky s reflexiou priebehu). A aj naopak, že jednu kompetenciu je možné preukázať viacerými prvkami, spravidla čiastkovými (napr. zdôvodnenie vybranej a použitej diagnostickej metódy, nástroja pedagogickej diagnostiky). Pričom doklady a dokumenty, ktoré žiadateľ vyberie a zaradení do atestačného portfólia môžu byť aj z viacerých oblasti jeho profesijného pôsobenia v rámci príslušnej kategórie a pod…
/img>