dnes je 24.11.2024

Input:

Lekcia č. 4 - Profesijné štandardy

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 4 – Profesijné štandardy

Profesijné štandardy sú normatívom, ktorý vymedzuje nevyhnutné profesijné kompetencie pre štandardný výkon profesie pedagogického zamestnanca a sú pilierom profesionalizácie pedagogických zamestnancov, z ktorého vychádza profil absolventa pregraduálnej prípravy, profesijný a kariérny rast, ktorého súčasťou sú atestácie a kritériá hodnotenia a odmeňovania pedagogického zamestnanca.

Profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie PZ/OZ tvoria systém, ktorý je kritériom kvality realizácie výchovno-vzdelávacích programov škôl a školských zariadení tým, že:

  1. definuje predpísané kvalifikačné predpoklady,
  2. definuje komplex preukázateľných spôsobilostí pedagogického zamestnanca vyjadrený vedomosťami, zručnosťami, postojmi a indikátormi kvality spolu s nástrojmi jej merania,
  3. vyjadruje spoločný základ profesie orientovanej na rozvoj žiaka kvalitu edukačného procesu a profesijný sebarozvoj učiteľa,
  4. odvodzuje sa od cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a od rámcového výchovno-vzdelávacieho programu,
  5. vytvára základ pre systém profesijného rastu pedagogického zamestnanca,
  6. diferencuje jednotlivé kategórie, kariérové stupne a kariérové pozície pedagogických zamestnancov.

Pri tvorbe kompetenčného profilu učiteľa sa vychádzalo z interakčného modelu edukácie s troma zásadnými aspektmi, ktorými sú: žiak, pedagóg a edukačný proces realizovaný vo vzájomnej interakcii.

Profesijný štandard taxatívne vymedzuje:

  • - kategóriu pedagogického zamestnanca,
  • - nevyhnutný kvalifikačný predpoklad pedagogického zamestnanca,
  • - kariérový stupeň pedagogického zamestnanca,
  • - kariérovú pozíciu pedagogického zamestnanca (vedúci pedagogický zamestnanec alebo pedagogický zamestnanec – špecialista),
  • - kompetenčný profil pedagogického zamestnanca,
  • - indikátory úrovne kompetencií pedagogického zamestnanca.

Funkcie profesijných štandardov sú:

  • Regulačná – sú východiskom pri tvorbe programov vzdelávania, napr. adaptačného vzdelávania. Po jeho absolvovaní by mal začínajúci učiteľ preukázať profesijné kompetencie vymedzené profesijným štandardom pre kariérový stupeň samostatný učiteľ prvého alebo druhého stupňa základnej školy.

  • Gradačná – slúžia ako referenčný rámec pre tvorbu atestačného portfólia.

  • Motivačná – pri úvahách o svojej profesionálnej dráhe, čo znamená, že môžu ísť cestou gradácie (atestácie), špecializácie alebo cestou riadenia škôl a školských zariadení.

  • Rozvojová – ktorá sa prejaví aj na úrovni základnej školy tvorbou plánov profesijného rozvoja.

  • Ochranná – profesijný štandard jasne pomenúva tie činnosti, za ktoré je učiteľ v základnej škole zodpovedný a chráni ho pred narastajúcim tlakom, zvyšujúcim sa rozsahom požiadaviek od rôznych neškolských subjektov, ktoré ho robia zodpovedným, napr. aj za nepedagogické činnosti.

Profesijný štandard nemá hodnotiacu funkciunemal by byť stotožňovaný s náplňou práce. Môže slúžiť ako jedno z východísk pri tvorbu kritérií hodnotenia pracovného výkonu učiteľa základnej školy a slúžiť ako nástroj na identifikáciu a posúdenie jeho rozvojového potenciálu.

Štruktúra profesijného štandardu umožňuje v príslušnom kariérovom stupni uvádzať len také prejavy kompetencie, ktoré sú preň z hľadiska profesijného rastu charakteristické. Neopakuje sa opis úrovne kompetencií predchádzajúceho kariérového stupňa. Predpokladá sa, že učiteľ vo vyššom kariérovom stupni má rozvinuté všetky kompetencie nižšieho kariérového stupňa. Pre všetky kariérové stupne v kategórii učiteľ a pod kategóriách učiteľ prvého stupňa a učiteľ druhého stupňa je spracovaný jeden profesijný štandard. V rámci neho je možné sledovať gradáciu všetkých kompetencií pomocou vyjadrených indikátorov, t. j. preukázateľných prejavov kompetencie v praxi.

Indikátory úrovne kompetencií učiteľa prvého alebo druhého stupňa základnej školy sú kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele, ktoré vypovedajú o preukázateľných prejavoch kompetencie v praxi. Slúžia na identifikovanie úrovne kompetencií. To znamená, či učiteľ získal a disponuje kompetenciami porovnateľnými s profesijným štandardom. A či sú preukázateľné jeho výkonom a výstupmi pre potreby vykonania atestácie. Tam kde je to možné, indikátor určuje konkrétne vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré podmieňujú úroveň danej kompetencie. Úroveň kompetencií a ich kvality sa zisťuje prostredníctvom evalvačných nástrojov. Nástroje evalvácie kompetencií učiteľa predstavujú prostriedky, pomocou ktorých je možné zisťovať úroveň kompetencií vo vzťahu k príslušnému profesijnému štandardu. Ide o štandardizované a neštandardizované, kvantitatívne a kvalitatívne, evalvačné a auto diagnostické metódy a nástroje.

Aktuálna verzia profesijných štandardov učiteľa prvého stupňa základnej školy a učiteľa druhého stupňa základnej školy bola zverejnená pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, a je dostupná na stránke.

Pre účely atestácie neslúžia profesijné štandardy, ktoré opisujú profesijné komeptencie potrebné pre výkon špecializovaných a riadiacich činností na kariérových pozíciách.

V zásade kopírujú vyššie opísaný model v základných prvkoch: dimenzie, kompetencie, vedomosti, spôsobilosti a indikátory. Rozdiel je len v tom, že špecialista negraduje, to znamená, indikátory nie sú špecifikované pre jednotlivé kariérové stupne. Profesijné štandardy pre vedúcich pedagogických sú svojím charakterom orientované na opis riadiacich činností, čo sa prejavuje aj v kompetenciách zoradených do 4 dimenzií:

  • Normatívne, ekonomické a koncepčné riadenie.

  • Riadenie procesov výchovy a vzdelávania v škole a školskom zariadení.

  • Personálne riadenie.

  • Profesijný rozvoj.

Úloha: Preštudujte si profesijný štandard pre učiteľa prvého stupňa základnej školy alebo pre učiteľa druhého stupňa základnej školy a zamerajte sa na rozdiely medzi jednotlivými kariérovými stupňami.

Príklad 1: porovnanie profesijného štandardu pre učiteľ prvého stupňa základnej školy

Pre prehľadnosť sú v tabuľke uvedené vo všetkých troch dimenziách profesijného štandardu len požiadavky na preukázanie kompetencií:

na úrovni 1. atestácie  na úrovni 2. atestácie 
Oblasť 1. Žiak 
Kompetencia: 1.1 Identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka 
Vyberá a používa metódy a nástroje (dotazník pre zákonného zástupcu žiaka, pozorovanie a pod.) na identifikáciu problémov a prekážok v sociálnom, morálnom a charakterovom vývine žiaka.

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery na optimalizáciu vyučovacích stratégií.
 
Na úrovni metodického združenia:
  • - analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti diagnostiky, tvorí nástroje pedagogickej diagnostiky (pozorovací hárok, škály, a pod.),
  • - skúma zmeny, ktoré priniesli navrhované riešenia a vyvodzuje všeobecné závery.
  • - Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom v pedagogickej diagnostike sociálnych, morálnych a charakterových vlastností žiaka.
 
Kompetencia: 1.2 Identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka 
Vyberá a používa metódy na odhalenie príčin, problémov a prekážok v učení sa žiaka (poznávacích schopností, motivácie k učeniu a individuálnych vzdelávacích potrieb žiakov).

Interpretuje výsledky pedagogickej diagnostiky a vyvodí závery na optimalizáciu vyučovacích stratégií.
 
Na úrovni metodického združenia:
  • - analyzuje zistenia a navrhuje systémové riešenia v oblasti identifikácie psychologických a sociálnych faktorov učenia sa žiaka,
  • - tvorí nástroje pedagogickej diagnostiky (pozorovací hárok, škála, didaktický test a pod.),
  • - skúma zmeny, ktoré priniesli navrhované riešenia a vyvodzuje všeobecné závery.

    Poskytuje pomoc a poradenstvo kolegom v pedagogickej diagnostike psychologických a sociálnych faktorov učenia sa žiakov.
 
Kompetencia: 1.3 Identifikovať sociokultúrny kontext vývinu žiaka